از کلیدزنی کرمانیها تا چاووشیخوانی یزدی ها در لیالی قدر
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۵۱۳۷۱
شب زنده داری و احیای شب های قدر در شهرهای مختلف کشور متفاوت است که در این گزارش به اختصار به آن ها اشاره شده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سایت کریمه، ماه مبارک رمضان از نیمه گذشت و آرام آرام به شبهای پرفضیلت قدر نزدیک می شویم؛ شبی که خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سورهای نیز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است؛ همچنین خداوند در قرآن کریم آن را شبی پربرکت دانسته و ارزش آن را برتر از هزار ماه بیان کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
لذا سزاست که در این شب پربرکت و نورانی، آینه دل را از زنگارها شسته و با شب زنده داری، دعا، نیایش، نذر و انفاق در این شب ها، بکوشیم تا سرنوشت خود را به گونه بهتر رقم بزنیم و برای بخشش لغزش های خود، از درگاه خداوند متعال پوزش بطلبیم.
لازم به ذکر است که شب زنده داری و احیای شب های قدر در شهرهای مختلف ایران متفاوت است؛ لذا جا دارد حال که در آستانه شب های پرفضیلت قدر قرار داریم، به گوشه ای از این آداب و سنن نیکو و پسندیده اشاره کنیم.
آداب و رسوم یزدی ها در لیالی قدر
در شبهای قدر مردم یزد، مانند مردم سایر مناطق کشور مراسم احیا برگزار میکنند و در اغلب مساجد بزرگ شهر نظیر مسجد جامع کبیر، مسجد امیرچخماق، مسجد برخوردار، مسجد ریگ، مسجد ملااسماعیل، مسجد فرت، مسجد شیخداد، مسجد حظیره، مسجد صاحبالزمان و یا مساجدی که قداست خاصی برای آن قائل هستند مانند مسجد قل هواللهی و مسجد یعقوبی این مراسم برگزار میشود و در غیر این صورت در مساجد نزدیک محل زندگیشان قرآن بر سر میگذارند و ادعیه خاص مانند دعای توسل، دعای جوشن کبیر، ابوحمزه ثمالی، دعای مجیر، زیارت عاشورا و نمازهای هفت قل هواللهی خوانده میشود.
در این شبها، ابتدا غسل میکردند و احیا میگرفتند، در گذشته مرحوم صدوقی در مسجد حظیره نمازهای صدرکعتی را میخواند و بسیاری از مردم با اقتدای به ایشان، صد رکعت از نمازهای قضا شده را بدون وقفه میخواندند.
همچنین تسبیحهایی با هزار دانه در بعضی مساجد تهیه شده بود که ختم یا علی میگذاشتند و قبل از آن نماز مخصوصی را در چهار شب جمعه میخواندند و اشعاری مانند یا الهالعالمین در باز کن/ یا امیرالمؤمنین در باز کن/ مشکلی افتاده در کار من/ با دو انگشت یدالله باز کن و همچنین سرکوه بلند فریاد کردم/ امیرالمؤمنین را یاد کردم/ امیرالمؤمنین ای شاه مردان/ دل ناشاد ما شاد گردان و ای خوانده تو را ولی ادرکنی/ بر تو ز نبی نص جلی ادرکنی/ دستم تهی و لطف تو بی پایان است/ یا حضرت مرتضی علی ادرکنی، به منظور مددجستن از مولای متقیان علی(ع) خوانده میشد.
در این شبها چاووشیخوانی میخواندند که تقریبا دو صدا یا گروهی بود به طوری که یک نفر چاووشیخوان بود و بقیه به صورت گروهی او را با خواندن اشعاری همراهی میکردند به عنوان مثال چاووشیخوان میخواند: اگر خسته جانی بگو یا علی یا علی و گروه در جواب میگفتند: یا علی یا علی و در ادامه چاووشی خوان اشعاری مانند اگر ناتوانی بگو یا علی یا علی، مترس از بلا و بگو یا علی، اگر بینوایی بگو یا علی، اگر نیمه جانی بگو یا علی و گروه در پایان هر مصراع جواب میدادند: یا علی یا علی.
یکی دیگر از مراسمها خواندن روضه قنبر است و این مراسم از شب نوزدهم تا بیست و هفتم ماه مبارک رمضان اجرا میشد و اکنون هم کم و بیش در محلات شهر یزد برگزار میشود، به عبارتی؛ روضه قنبر نماد ضربت خوردن حضرت علی(ع) است که بصورت نمادین توسط زنها در منازل خوانده میشود و هیچ مرد یا کودک پسری نباید در این مراسم حضور داشته باشد.
یک نفر که نقش قنبر را بازی میکرد، کلاه مخصوصی به شکل درویشان بر سر میگذاشت و لباس سفیدی که نماد دوستی و پیروی کردن از امام علی(ع) است میپوشید و با خواندن اشعاری در سوگ حضرت علی(ع) وارد مجلس میشد و مردم شروع به گریه کردن میکردند.
یک نفر هم نقش حضرت زینب(س) را بازی میکرد و لباس بلند سفید و یا گاهی سیاه بر تن میکرد، نفر دیگر نقش ام کلثوم دختر حضرت علی(ع) و یک نفر نقش نعمان جراح طبیب آن حضرت را ایفا میکردند و هرکدام با خواندن اشعاری وارد مجلس میشدند و نمایش گونهای از چگونگی به شهادت رسیدن آن حضرت را نشان میدادند.
سعی میشد در این شبها به نیازمندان، فقرا و ایتام افطاری ساده با نان و پنیر و خرما داده شود و همچنین بعضی از افراد آجیل مشکل گشا تهیه کرده و داستان خاصی بر آن خوانده میشد و آن را با روشهای خاصی پاک میکردند؛ به طوری که آجیل را در سینیهای بزرگی ریخته و با سلام و صلوات توسط زنان مومنه تمیز میشد و زوائد آن را در آب روان میریختند و آجیل را میان مردم بین دو نماز پخش میکردند و مردم هم با گرفتن آجیل صلوات میفرستادند.
در این شبها غذاهای خاصی پخته میشد به عنوان مثال در محله خبرآباد یزد در این سه شب غذاهای گوشتی مانند کیمه که مخلوطی از گوشت و سیب زمینی پخته بود را بین مردم توزیع میکردند.
آداب و رسوم مردم در شهرستان تفت در لیالی قدر
در شهرستان تفت نیز در شب بیست و هفتم در حسینیه شاه ولی مراسم نخل گردانی برگزار میشد و روز 21 ماه مبارک رمضان در حسینیه مهریز مراسم تعزیهخوانی انجام میشد و اکنون نیز این مراسم برگزار میشود به طوری که یک نفر به صورت نمادین نقش ابن ملجم را بازی میکرد و در ادامه مراسم، مردم تابوت نمادین حضرت علی(ع) را از حسینیه به طرف امامزاده مهریز همراه با سینهزنی و احتمالا نخلبرداری حرکت داده و ابن ملجم را به مجازات میرسانند.
آداب و رسوم کردستانی ها در لیالی قدر
همچنین در کردستان و مناطق اهل سنت لیالی قدر را نوزدهم، بیست و یکم، بیست و سوم و بیست و هفتم میدانند و تمام این شبها را تا صبح بیدارند و به تلاوت قرآن و شب زندهداری و برگزاری مراسم مذهبی میپردازند و به طور کلی میتوان گفت مراسم شب قدر در مناطق اهل سنت در 10 شب آخر ماه رمضان آغاز شده و مردم متدین این خطه از میهن اسلامی تمام سعی خود را برای با شکوه برگزارشدن آن به کار میگیرند.
به طور کلی میتوان گفت که مراسم شبهای قدر در ماه رمضان در مناطق اهل سنت شامل مراسم اعتکاف، جشن نزول قرآن، برگزاری مراسم مذهبی، نذر و نذورات و پرداخت فطریه است و یکی از باورهای عمیق مردم اهل سنت شافعی مذهب کردستان ارادت ویژه آنان به اهل بیت رسولالله (ص) و بزرگان دینی است که در این ماه مبارک نیز همزمان با ایام ضربت و شهادت امیرالمؤمنین علی (ع) به اوج خود میرسد.
در مناطق مختلف کردستان مردم با پخش نذورات و برپایی مراسم ویژه ادعیه خوانی و برگزاری مراسم ختم قرآن کریم ارادت خویش را به مولای متقیان اعلام کرده و زنان خانهدار با پختن انواع نانهای سنتی در روز 27رمضان برای مراسم شب هفتم شهادت حضرت علی (ع) نذورات خود را به جای میآورند و این مهم هم اکنون نیز در جای جای کردستان انجام میشود.
در روزهاى تیغ یا ایام شهادت حضرت على علیهالسلام که مصادف با روزهاى نوزدهم، بیستم و بیستویکم ماه مبارک رمضان است مردم استان مرکزى مانند مردم سایر نقاط ایران در حزن و اندوه فرو مىروند و همهجا یکپارچه سیاهپوش مىشود.
کسب و کار و بازار یکسره تعطیل، تعزیه، عزادارى، سینهزنى و نوحهخوانى بر پا مىشود.
این ایام که با شبهاىقدر مصادف است مردم سرتاسر استان شب هنگام تا سحر به دعا و نیایش پروردگار مشغول مىشوند. مردم با جمعشدن در مساجد و تکایا و بهخصوص مصلاى شهر به نوحهخوانى و سینهزنى پرداخته و در سوگ امام خود اشک مىریزند.
در مساجد و تکایا علماى روحانى و در مصلاى منطقه، امامجمعه یا عالمان برجسته شهر به وعظ مردم مىپردازند. در طول ایام شهادت علىعلیهالسلام هر روزه دستهجات نوحهخوانى و سینهزنى در شهرها و روستاهاى استان برقرار است.
لازم به ذکر است که دعاى جوشنکبیر و بر سر گرفتن قرآن در شبهاى قدر از مهمترین و رایجترین اعمال است. مردم معتقدند که تقدیر و سرنوشت انسان در شب قدر معلوم مىشود، بنابراین تا سحر به عبادت، خواندن قرآن، نمازهاى قضا، مستحبى و... مىپردازند.
آداب و رسوم ایلامی ها در لیالی قدر
اهالی مناطق مختلف استان ایلام، آیینهای ویژهای برای شبهای قدر دارند. اوج لحظات عرفانی مردم ایلام در شبهای قدسی قدر رخ مینمایاند. آنان در این شبها پس از شرکت در افطاری خانوادگی که پیش از این بدان اشاره شد، بهصورت دستهجمعی در مسجد محل حاضر شده و به شبزندهداری و مناجات میپردازند.
برگزاری مراسم روضهخوانی، دیگر آیین ویژه در ماه مبارک رمضان است که توسط بانوان در منازل انجام میشود. برخی بانوان در این استان، در شبهای قدر و در ساعات پایانی قبل از افطار، این آیین را برگزار میکنند. این آیین با هدف ترویج فرهنگ مذهبی و آشنایی بیشتر بانوان با مسائل مذهبی برگزار میشود.
آداب و رسوم قزوینی ها در لیالی قدر
مردم قزوین در شبهای قدر نیز با برپایی آیینهای ویژه از قبیل شرکت در محفلهای معنوی نیایش و دعا فرج، جوشن صغیر و کبیر، ابوحمزه ثمالی، جامعه کبیره، اقامه نمازهای یکصد تا هزار رکعتی و نماز هفت قل هوالله، حضور در مساجد و تکیهها و سرگرفتن قرآن در شبهای قدر به راز و نیاز میپردازند. خواندن سورههای عنکبوت، روم، دخان بویژه قدر از باورهای دینی مردم این استان است که در این شبها انجام میشود.
یکی از سنتهایی که هنوز نیز در گوشه و کنار شهر قزوین مشاهده میشود برپایی جشن و شادی در شب بیست و هفتم ماه رمضان و شب قتل ابن ملجم مرادی است.
دراین شب پیرمردان و جوانان با برپایی محفل سرور تا هنگام سحر به خوردن تنقلات و شیرینی و شربت میپردازند. خوردن کلهپاچه همراه با سیر پخته در سحر و نوشیدن چای زیاد پایان بخش این جشن است.
حلیم، شله زرد، آش دوغ، آش رشته، شیربرنج، قورمه سبزی، فرنی و رنگینک از جمله غذاهایی است که بانوان این استان برای افطار و سحری خانواده طبخ میکنند. نان چایی، قاق، شیرمال، دیماج نیز از دیگر خوراکیهایی است که در این ماه مبارک در قزوین صرف میشود.
دادن ولیمه و افطاری با نیت خیر برای مستمندان و بستگان و اقوام علاوه بر عمل به آموزههای دینی سفارش شده، کدورت و اختلافها را برطرف و محبت را بیشتر کرده، چون معتقدند لطف خدا بیشتر شامل حال کسانی میشود که دل مومن روزهدار را شاد می کنند. توزیع جیره خشک از قبیل برنج، روغن، گوشت و آرد بین افراد و خانوادههای نیازمند در ماه مبارک رمضان بخصوص شبهای قدراز دیگر آدابی است کهازسالیان دور بین قزوینیهای اصیل رایج بودهاست.
آداب و رسوم کرمانی ها در لیالی قدر
مردم کرمان نیز در ماه مبارک رمضان آداب و رسوم ویژهای را دنبال میکنند و در تزکیه نفس و انجام عبادات و فرایض مقدس این ماه مقید هستند. مردم کرمان سعی میکنند هرگونه جشن و مراسمی را که تدارک دیدهاند قبل از حلول ماه مبارک رمضان در ماه شعبان برگزار کنند.
در قدیم، اوایل ماه مبارک رمضان در بین خانمها بویژه زنان سالخورده رسم بود به خاطر خواصی که در قهوه وجود دارد، پس از حل کردن آن در آب، آن را به پیشانی خود میمالیدند.
در کرمان بزرگترها با دادن سرروزهای به دختران و پسران که نوعی هدیه و کادوی مناسب بود، بچههایی را که به سن تکلیف میرسیدند، به انجام فریضه روزه داری ترغیب میکردند. یکی دیگر از رسوم ماه رمضان در برخی مناطق استان کرمان خواندن ا… رمضونی پسران و کلیدزنی دختران در شبهای قدر است.
آداب و رسوم قمی ها در لیالی قدر
شبهاى نوزدهم، بیستویکم و بیستوسوم ماه مبارک رمضان که مصادف با شبهاى قدر و ضربتخوردن و شهادت مولاى متقیان على علیهالسلام است مردم تا سحر به عبادت، خواندن قرآن، دعا و سوگوارى مولاى متقیان مشغولند. بعضى در خانه و بسیارى در مسجد و قبور امامزادگان اعمال و مراسم احیا را به جا مىآورند.
حرم حضرت معصومه، مصلاى قدس، مسجد امامحسن عسگرى علیهالسلام و مسجد جمکران از مکانهاى مهمى هستند که مردم براى احیا به آنجا مىروند.
مراسم احیا معمولا از ساعت ١٠ شب با سخنرانى و مداحى آغاز مىشود، سپس دعاى جوشنکبیر خوانده مىشود و بعد، چراغها را خاموش مىکنند و قرآنها را بر سر مىگذارند و پس از استغفار و طلب حاجت، مراسم به اتمام مىرسد و مردم براى خوردن سحرى به خانههاى خود مىروند. در مراسم احیا هنگام خواندن دعاى جوشنکبیر، برخى زنان در حالى که در دلشان دعا را زمزمه مىکنند، هنگام خواندن «الغوث...»، به نبات یا نقل یا قندى که در دست دارند، مىدمند و بعد از مراسم، قند یا نبات را براى تبرک و شفا نگه مىدارند.
آداب و رسوم هرمزگانی ها در لیالی قدر
مردم استان هرمزگان به ویژه قشم، شبهاى ٢١، ٢٢، ٢٥، ٢٧ و ٢٩ رمضان را شب قدر مىدانند و در این شبها مردم به عبادت و احیا و طلب مغفرت مىپردازند. در شب نوزدهم و بیستویکم ماه مبارک مردم این استان اعم از شیعه و سنى به سوگوارى و عزادارى مىپردازند و بر ابنملجم لعن و نفرین مىفرستند.
آداب و رسوم شیرازی ها در لیالی قدر
درشب های نوزدهم، بیستم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان شیرازی ها احیا می گیرند در این شبها بعد از خوردن افطاری مومنین به مساجد رفته تا وقت سحر به دعا خواندن و راز و نیاز با پروردگار می پردازند که در این شبها دعاهای مخصوصی می خوانند و قرائت قران در این شب ها انجام می شود.
روز شهادت مولا علی (ع) شیرازی ها به قبرستان شهر که دار السلام و سفره تربت می گویند رفته ضمن فاتحه از مردگان خود به نذر و نیاز می پردازند.
خلاصه مطلب آن که هر فرد مسلمانی با هر زبان و مسلکی در این شب های نورانی، در پی جبران اشتباهات گذشته و درخواست خیر دنیا و آخرت برای خود و دیگران از درگاه خداوند منان است؛ باشد که بهترین ها برایش رقم بخورد. ان شاءالله
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۵۱۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جام حذفی ایران؛ از درخشش کرمانیها تا شکستناپذیری مس رفسنجان
سپاهان اصفهان، تراکتور تبریز، گل گهر سیرجان، ملوان بندر انزلی، مس رفسنجان و هوادار تهران در کنار دو تیم آلومینیوم اراک و چادرملوی اردکان ترکیب هشت تیم حاضر در یک چهارم نهایی جام حذفی ایران را تشکیل می دهند.
طرفداری- چند نکته از دیدارهای مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی ایران را با هم مرور می کنیم.
فقط استان کرمان در این مرحله از مسابقات 2 نماینده دارد: گل گهر و مس نمایندگان این استان هستند در حالی که استان پرجمعیت تهران تنها تیم هوادار را در این مرحله دارد. سپاهان، ملوان و تراکتور تنها تیمهایی هستند که قبلا قهرمان مسابقات جام حذفی شده اند. به جز چادرملوی اردکان، هر هفت تیم دیگر جزو تیمهای حاضر در مسابقات لیگ برتر کشورمان هستند. در بین تیمهای مورد اشاره، تنها سپاهان در سال گذشته در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته است. بیشترین دوره بی شکستی را در لیگ برتر و جام حذفی در بین تیمهای مورد اشاره، تیم مس رفسنجان دارد که 9 هفته در مسابقات مختلف شکست نخورده است.از دست ندهید ????????????????????????
تونی کروس: پاس گلم جلوی بایرن خیلی خاص نبود شاهکار کارلتو؛ بازهم شکستناپذیری مقابل بایرن بزرگترین بازیکنان ناکام تاریخ لیگ قهرمانان یحیی شکایت کند 5 میلیارد تومان جریمه میگیرد